Assalamualaikum...

Saya hanya tukang tulis...
Anda tukang baca...
Anda tukang bagi komen....
Anda tukang kriktik...

Terima kasih kerana mengunjungi blog PENAKU MENARI ...

Followers

Thursday, March 7, 2013

Midnight - Part 18





Wherever You Are
I Always Make You Smile
Wherever You Are
I’M Always By Your Side
Wherever You Say
Kimi Wo Omou Kimochi
I Promise You Forever Right Now

KJ memainkan lirik lagu di dalam nota itu buat April. April mendengarnya dengan khusyuk. Suara KJ memukau hatinya namun dia tidak mengenali KJ. Dia hanya tahu KJ datang sebagai tetamunya.

April tidak melarikan anak matanya dari terus memandang wajah KJ. April seakan mengingati sesuatu tetapi dia tidak bersuara.

April bertepuk tangan sebaik KJ menghabiskan lagunya. Tetamu ayahnya ini memang seorang penyanyi yang hebat pada April.

Puan Rebecca menghidangkan air buat KJ. Dia gembira kerana suasa rumah agam ini sudah berseri semula sejak kepulangan April.

“Macam mana dengan luka di kepala awak?”
“Sudah beransur pulih.”
“Baguslah.”

Di mata KJ ini bukan lagi hantu April. Di matanya itu adalah April yang masih berafas.

“Mana ayah ni?”
“Ayah kamu masih berada di pejabat.”
Tidak elok ayah biarkan tetamunya menunggu lama.” Gumam April.

Puan Rebecca tahu yang kedatangan KJ ini adalah untuk bertemu dengan April.

“Kalau begitu April temankan KJ. April berbual dengan dia.”
“Okay saja.”

April menyuapkan biskut ke dalam mulutnya. Gelagatnya itu menjadi perhatian KJ. Telatah yang sama ketika April bersamanya.

“Kenapa awak senyum?”
KJ menekup mulutnya.
“Maaf…”

“Awak ni bila dilihat dari dekat comellah.” Spontan April menyentuh wajah KJ.
“Lelaki tak comellah.”

Dahi April berkerut.
“Saya macam pernah dengar kata-kata ini.”
“Tapi awak sudah melupakannya.”

April menggigit jari.
“Ya…macam ada sesuatu yang saya terlupa. Otak saya sudah tidak berfungsi dengan baik.” Desis April.
“Awak tak boleh mendesak otak awak untuk mengingatinya. Saya tak mahu lihat awak sakit.”
“Tapi…saya macam kenal awaklah.” April mengusap wajah KJ.

Mata mereka bersatu. Kali ini lebih lama.

April pantas melarikan anak matanya. KJ hampa. Mungkin April tidak akan mengingatinya lagi. KJ menyerahkan nota lagu tersebut kepada April.

“Untuk saya?”
“Ya…sebab lagu ini awak yang tulis.”
“Emmm…”
Betul itu tulisan tangannya. Tapi bagaimana pula boleh berada dengan lelaki ini?

“Saya perlu balik. Ada urusan lain yang perlu saya segerakan.” KJ bingkas bangun.
“Awak tak mahu tunggu ayah saya?”
“Lain kali saya datang lagi.”
“Baiklah.”

April menghantar KJ di muka pintu.

“Nanti dulu.” April menahan. Dia cium pipi KJ. Satu lagi tindakan spontan dari April.
KJ meraba pipinya.
“Awak?”
April tersenyum.

KJ menunggang motorsikal besarnya….


SUSUK tubuhnya sama dengan lelaki di dalam bayangan aku itu. Aku yakin KJ adalah dia. Aku mensti emncari jawapannya.

April curi-curi masuk ke dalam bilik Pearl. Gambar-gambar KJ berada di dalam album gambar Pearl. Kemudian dia membuka laptopnya dan mencari-cari blog milik Pearl.

Sebelum ini dia memang suka melihat blog Pearl. Bayang-bayang wajah KJ mula menerpa ke dalam minda April. Dahinya sudah dipenuhi dengan peluh dingin. April cuba melawan kesakitan di kepalanya.
“KJ…”

Pandangan mata April mulai kelam. Dia masih cuba mendapatkan jawapan bagi gambaran-gambaran yang muncul. April tercungap-cungap di atas kerusinya.

“Betul, bayangan dan suara lelaki itu adalah milik KJ.” Bisik hati kecilnya.

1 comment:

  1. Dia gembira kerana suasa rumah agam ini sudah berseri semula sejak kepulangan April.

    Di matanya itu adalah April yang masih berafas.

    Aku mensti emncari jawapannya.


    ~ala..April xingt KJ lagi ke??huhuhuu

    ReplyDelete