Assalamualaikum...

Saya hanya tukang tulis...
Anda tukang baca...
Anda tukang bagi komen....
Anda tukang kriktik...

Terima kasih kerana mengunjungi blog PENAKU MENARI ...

Followers

Wednesday, December 15, 2010

Romie X Julie_Bab 6


 Cinta itu menyakitkan...

TUAN Hilman tiba di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) bersama Romie dan Ojay. Ally menjemput mereka di lapangan terbang tersebut bersama Hasif. Romie tetap bersahaja sambil bersiul-siul kecil. Dia berlalu melintasi Ally dan Hasif. Perilaku Romie dikerling Ally dengan ekor matanya. Romie memang tidak akan berbaik dengan kedua adik-beradik tirinya itu. Mereka tidak sebulu. Ally merengus kecil. Dia cuba berbaik-baik dengan Romie namun adik tirinya itu seakan tidak mengendahkan dia. Ally sakit hati! Kalau boleh dia mahu menghapuskan Romie untuk mengambil kedudukan sebagai pewaris keturunan Tun Muzaffar. Romie tidak layak menjadi pewaris! Romie hanya suka bermain-main di luar. Romie tidak pernah mengambil serius dalam urusan perniagaan keluarga mereka. 

            Ally melirik senyuman sinis. Dia merapati Tuan Hilman. Ally dapat merasai ketegangan pada wajah tua ayahnya itu. Pasti Romie menimbul masalah lagi kepada ayah mereka. Ayahnya pula masih bersabar melayan kerenah Romie. Tumpuan Tuan Hilman bukan kepada Ally tetapi Hasif. Tuan Hilman langsung tidak mempedulikan kehadiran Ally di situ. Dia berjalan mengiringi Hasif.

            “Bagaimana?” Tuan Hilman terus menyoal. Hasif tentu tahu apa yang dia maksudkan.

            “Teratak Cahaya Corporations adalah milik Raffique anak kepada arwah Tuan Zain. Syarikat itu baru setahun bernaung tetapi sudah memiliki beberapa projek yang mampu menandingi kita.” jelas Hasif. Serta-merta mimik muka Tuan Hilman berubah.

            Dia sama sekali tidak menduga yang pewaris musuhnya itu telah memulakan langkah. Raffique…anak sulung Tuan Zain itu bukan calang-calang orangnya. Dia amat bijak mengemudi layarnya dalam dunia perniagaan ini. Dalam usia yang begitu muda dia membawa Teratak Cahaya Corporations antara salah sebuah syarikat yang berpengaruh. Tuan Hilman mula merasai kewibawaannya mula tergugat.

            “Aku mahu kau hantar seorang pengintip ke Teratak Cahaya Corporations.”

            Hasif tersentak.

            “Uncle…kenapa kita perlu takut pada Teratak Cahaya Corporations? Mereka tidak mampu benamkan syarikat gergasi seperti kita.”

            “Hasif….Kecil-kecil cili api. Jangan pandang rendah pada musuh kita.” Tuan Hilman memberikan peringatan. Hasif anggukkan kepalanya. 

            “Saya akan buat seperti yang uncle inginkan.”

            “Bagus!” Tuan Hilman menepuk lembut anak muda itu. Hasif mengukir segaris senyuman di bibirnya. 

            Ally mencemikkan bibir. Tuan Hilam meletakkan kepercayaan seratus-peratus terhadap anak saudaranya itu. Dia rasa terpinggir. Apakah dia tidak cukup hebat mengendalikan urusan syarikat berbanding Hasif? Dia langsung tidak pandang tinggi oleh ayah tirinya itu. Dia seperti seorang lelaki yang tidak berguna. 

            Di dalam kereta mewah itu, Romie hanya membisu membuang pandangan ke luar. Seboleh-boleh dia tidak mahu ke sini. Dia belum puas menatap wajah ayu Julie Esmelda. Entah bila lagi mereka akan bersua. Romie juga tidak bertegur sapa dengan Ojay. Kalau bukan kerana Ojay dia tidak pulang bersama ayahnya. Adakalanya Ojay seperti babysitter pula.

            Tuan Hilman menarik nafas lega kerana Romie mahu pulang. Apa yang dicari oleh Romie di sana? Tuan Hilman mengusap-usap janggut putihnya. Dia mula mengesyaki sesuatu. Dia kerling Romie dengan ekor matanya. Ada segaris senyuman terukir di hujung bibir anak lelakinya itu.

            “Romie…” panggil Tuan Hilman. 

            Romie berpaling ke arah ayahnya. 

            “Saya tidak berminat mahu bergaduh dengan ayah.” getusnya.

            “Ayah hanya nak bertanya tentang kesihatan kau.”

            “Saya baik-baik sahaja.”

            “Jangan bohong dengan ayah!” Tuan Hilman mengeraskan sedikit suaranya.

            “Saya dah kata yang saya okey!”

            “Romie Izary!”

            “Kalau saya mati pun ayah tidak akan pedulikan saya!”

            Romie memalingkan kepalanya. Wajahnya suram. Dia tidak perlukan perhatian dari ayahnya. Dia tahu menjaga kebajikkan dirinya sendiri. Dia bukan budak kecil lagi. Dia sudah berusia 22 tahun.

            “Kau perlu datang ke syarikat. Kau perlu belajar mengendalikan syarikat dari Hasif.”

            Romie membisu. Dia tidak berminat untuk ambil tahu pasal syarikat gergasi keturunan keluarganya itu. Dia lebih suka bermain muzik dan bekerja di bengkel Ojay.

            “Lupakan muzik kau dan bengkel kereta itu.” sambung Tuan Hilman. Apa yang dilakukan oleh Romie sungguh memalukan. 

            Romie tetap membisu. Dia tidak mempedulikan kata-kata ayahnya itu. Dia akan tetap dengan pendiriannya. Orang tua itu tiada hak untuk menghalang! Dia bebas melakukan apa yang dia suka tanpa kongkongan.

            “Romie Izary!” Tuan Hilman meninggikan suaranya. Sikap tidak endah Romie seakan mahu menguji kesabaran Tuan Hilman.

            “Saya tidak pekak ayah. Tapi jangan haraplah saya nak dengar arahan ayah itu. Saya bukan anak patung seperti abang!” desisnya. 

            Ally tersentak. Bicara Romie itu buat dia makin sakit hati dengan adik tirinya itu. Romie seakan memandang rendah padanya. Dia pasti…dia pasti akan merampas kedudukan Romie di dalam syarikat kelak. Dia akan hapuskan Romie!

ROMEO and Juliet. Written by: William Shakepeares. Buku novel itu dibelek berkali-kali. Julie mengetap bibir. Berkira-kira sama ada mahu membelinya atau tidak. Sudahnya dia meletakkan kembali novel tersebut di dalam rak. Gadis yang sibuk berpiano macam dia mana ada masa mahu membaca novel. Seharian dia akan ke kelas piano Mama Freda. Kalau dia duduk di rumah pun pasti dia merasa sunyi. Dalam banglo mewah itu kosong tanpa penghuninya. Abangnya sibuk dengan urusan perniagaan. Kalau ada ibu bapanya, dia tidak akan kesunyian seperti ini.

            Abang pula sejak kebelakangan ini makin jarang berada di rumah. Pejabat adalah rumah pertama abang. Dia tahu abang sedang bekerja keras untuk belajar selok belok perniagaan dari pakcik mereka.

            “Julie!” Dia berpaling sebaik saja namanya di panggil. Seorang gadis manis datang menghampiri. Lengannya ditarik.

            “Bukan main lama mencari buku masih tidak jumpa-jumpa buku yang kau nak beli ke?” desis temannya itu. Dia meninjau buku-buku yang berada di rak tersebut. Buku yang tampak agak terkeluar itu ditarik. Buku tersebut seakan menarik perhatian.

            Gadis yang berdandan dua itu mendengus kecil. Dia merampas buku tersebut dari pegangan Julie. Disorokkan buku itu ke belakang.

            “Kau ingat aku tak nampak tajuknya. Romeo and Juliet kan.” Gadis itu bercekak pinggang. “Kalau dah suka tak perlulah nak letak balik.” Pipi gebu Julie ditarik. Julie tersenyum malu. 

            Mereka menuju ke kaunter pembayaran. Namun mereka dikejutkan kekecohan di kaunter. Pemilik kedai buku itu sedang memarahi seorang lelaki yang agak sebaya dengan mereka. Lelaki itu berpakaian agak serabut. Rambut yang panjang ditocang seperti ekor kuda. Lagak gaya seorang rockers. Julie mengerutkan dahi. Bukankah wajah lelaki itu seakan dia kenali. Ya! Dia sudah ingat. Lelaki itu adalah pelajar yang suka tidur dalam kuliah dan memidas kata-kata pensyarah. Pelajar yang pintar tetapi bermasalah dari segi displin. 

            “Wow! That’s Crossfire singer.” Terdengar suara pekikkan sekumpulan gadis berbangsa Inggeris. Mereka mula mengerumuni remaja lelaki itu. Pemilik kedai buku itu sudah ditolak ke tepi.

            Julie mencebik bibir. Orang yang famous memang ramai peminat. Selesai membayar dia terus mengajak temannya keluar dari kedai buku berkenaan.

            Sehari selepas kisah di kedai buku itu, Julie dikejutkan dengan kehadiran lelaki itu di kelas piano persendiriannya. Julie bingkas bangun lalu menyilangkan tangannya. Dia memakukan matanya ke arah lelaki yang tidak tahu adab itu.

            “Keluar!” arahnya.

            Lelaki itu tidak mengendahkan amarahnya. Dia bingkas duduk di kerusi piano itu. Bibirnya mengulum senyuman. Julie menjegilkan biji matanya. Apa yang lelaki itu mahu lakukan. Dia tidak pernah bermusuhan dengan lelaki ini.

            “Ini kawasan persendirian! Awak tidak dibenarkan masuk tanpa kebenaran. Lebih baik awak keluar dari sini sebelum saya buat aduan tentang awak!” gerutu Julie. Jari telunjuknya sudah dihalakan ke muka pintu.

            “One Last Wish…Kau tahu main alunan muzik itu.” soalnya tiba-tiba.

            Julie anggukkan kepalanya. 

            “Mainkan untuk aku.” pintanya. Dia merenung ke wajah Julie. Julie tersentuh pada wajah yang penuh berharap. Ada kesedihan pada mata kuyu itu.

            Julie anggukkan kepala. Lelaki itu bangun dan membiarkan Julie duduk semula di kerusinya. Julie menghela nafas kecil sebelum memainkan lagu yang dipinta oleh lelaki itu. Lelaki itu duduk bersandar pada dinding memerhati pandangan di luar jendela. Air matanya menitis tanpa disedari. 

            “The soft, minor piano is enhanced by strings, and speaks of an unwillingness to say goodbye. This bittersweet farewell ends with a sweet, lasting touch.” suara Julie. 
“Apakah awak berpisah dengan kekasih awak?”

            “No! Aku bukan putus cinta dengan mana-mana perempuan.” balas lelaki itu agak keras. Dia mengatur langkahnya ke muka pintu. “Aku hanya mahu mendengar kerana lagu ini mengingatkan aku pada mummy aku yang mencintai orang yang tidak sepatutnya dia cintai.” Lelaki itu berlalu pergi.

            Julie hanya memandang sepi. Selepas itu dia tidak nampak lagi kelibat lelaki itu di kolejnya. Dari khabar yang dia dengar lelaki itu telah menamatkan pengajiannya lebih awal dan pulang ke tanahair.

            Aku tidak menduga lelaki itu adalah Romie. Romie Izary Hilman. Anak kepada lelaki yang telah membunuh kedua orang tuaku. Mungkin Romie sudah tidak mengingati wajah aku kerana pertemuan antara kami ketika itu terlalu singkat. Pertemuan kali kedua pula menjanjikan permusuhan. Julie hempaskan tubuhnya di atas sofa empuk. Novel Romeo And Juliet itu dibelek setiap helaian muka suratnya sementara menunggu kehadiran seseorang di situ.

            “Huh! Rupanya adik jelita I yang datang menjenguk I.” Julie berpaling. Dia melirik senyuman memandang lelaki segak yang sedang berdiri di muka pintu bilik tamu itu bersama teman perempuannya.

            Julie melemparkan novelnya di atas meja. Dia meluru memeluk lelaki segak itu. 

            “Abang! Kenapa abang tidak datang tengok persembahan Julie di Rome.” getusnya sebaik saja meleraikan pelukannya.

            “Abang minta maaf. Abang benar-benar terlupa.” Raffique mengusap-usap kepala Julie.
            “Abang…Julie sudah memulakan rancangan Julie.” Dia berbisik halus. 

            Raffique tersentak. Dia memberikan isyarat mata pada temannya perempuannya. Wanita itu anggukkan kepala dan berlalu pergi. Rafiqque tidak tahu apa yang difikirkan Julie hingga bertindak di luar pengetahuannya. Dia amat risaukan keselamatan adiknya itu. Dia tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku pada Julie. Julie satu-satunya saudara sedarah dan sedagingnya. Tuan Hilman bukan mudah untuk ditangani. Mereka perlu berhati-hati.

            “Julie…amat berbahaya kalau kau bertindak sendirian begini. Abang tidak mahu mereka mencederakan kau.” Cemas sekali wajah Raffique. Dia memaut bahu adiknya itu.

            “Abang jangan bimbang tentang Julie. Julie tahu menjaga diri Julie. Lagi pun Julie tidak mampu berdiam diri melihat kemegahan mereka depan mata Julie!” tegas Julie.

            “Julie….”

            “Abang…Julie tidak boleh biarkan kematian papa dan mama tidak terbela. Julie akan buat orang yang mereka sayang terkubur di hadapan mereka.” 

            Dia tidak akan behenti di pertengahan jalan selagi dia tidak lihat keluarga Tuan Hilman terkubur di depan matanya. Mereka telah merampas kegembiraan yang patut dia miliki ketika kecil. Raffique menggenggam erat jemari Julie. Adiknya ini sudah berhati dingin macam ais. Hati Julie penuh dengan kebencian dan dendam. Adakalanya ia menakutkan Raffique.

            Sejak kematian ibu bapa mereka, Julie berubah sama sekali. Dia menjadi pendiam dan jarang tersenyum. Julie juga kurang bersosial dengan teman-teman yang lain. Dia asyik berkurung di dalam bilik saban hari. Raffique pernah menceroboh masuk ke dalam bilik Julie tanpa pengetahuan adiknya itu. Bilik itu penuh dengan keratan-keratan akhbar mengenai keluarga Tuan Hilman. Raffique menelan air liur. Ayat-ayat yang ditulis pada dinding bilik adiknya itu amat menakutkan. Anak matanya bulat melihat anak patung beruang Julie yang bercerai anggota badannya berselerakkan atas lantai.

            Atas sebab itu Raffique meminta pertolongan Mama Freda. Dia masukkan Julie ke kelas piano agar Julie melupakan kebencian yang telah bersarang di hatinya itu. Tapi dia silap! Julie telah memulakan langkahnya. Apa dia risaukan itu telah terjadi. 

            “Julie…abang tahu Julie begitu bencikan Tuan Hilman. Tapi abang tidak mahu kebencian dalam hati Julie itu makan diri. Abang tidak mahu adik abang disakiti lagi.”

            Julie memalingkan kepalanya. Dia tidak suka abangnya memandang dia seperti budak kecil lagi. Apakah abang mahu membiarkan musuh mereka hidup dengan senang-lenang?

            “Julie tahu apa yang buat!” Julie meninggikan suaranya. 

            “Abang sayangkan Julie!” 

            Julie terdiam. Pintu bilik tamu itu terkuak. Seorang lelaki melangkah masuk. Matanya terpaku pada gadis yang sedang berdiri di hadapan Raffique. Tidak pernah dia lihat gadis jelita itu sebelum ini. Teman wanita baru Raffiquekah?

            “Sen! Boleh you ketuk pintu sebelum masuk!” Raffique menjeling lelaki itu tajam.

            “Sorry! I tidak tahu you ada tetamu di sini.” Sen tersengih.

            “You jangan nak fikir yang bukan-bukan. Kenalkan ini adik I, Julie.” Raffique boleh meneka apa yang bermain di dalam fikiran teman baiknya itu.

            Sen membulatkan biji matanya. Dia tidak tahu pula Raffique punya seorang adik yang begini jelita. Dia merapati kedua beradik itu. 

            “Helo…I’m Sen atau nama sebenar I Syed Hussein.” Dia mengenyitkan matanya.

            “Julie…Julie Esmelda.” balas Julie pendek. Tiada senyuman terpalit pada bibirnya. Dia mengaturkan langkah. Pintu bilik tamu itu dihempaskan perlahan.

            “Dingin macam ais. You tak pernah beritahu pada I yang you punya adik begitu jelita!” Sen memaut bahu Raffique.

            “Perlukah? I rasa tidak perlu.” 

            “Raff…I rasa macam I nak jadi adik ipar you.”

            “Jangan you nak mengarut!” getus Raffique.

 Dia siku lengan Sen. Sen menyeringai. Dia baru gurau sedikit sudah kena dengan penangan Raffique.

“Okay-okay. I behenti mengarut sekarang. Ini maklumat yang you inginkan.” Sampul surat berwarna coklat yang dibawa itu dihulurkan kepada Raffique.

“Raff…Berhati-hati dengan musuh dalam selimut.” Sen memberikan amaran. 

Raffique membisu. Dia sudah bersedia dengan segala kemungkinan yang akan berlaku. Dan dia bukan seorang lelaki yang bodoh! Tuan  Hilman....Permainan sebenar baru bermula!

5 comments:

  1. rasanyer...permainan baru je bermula....

    ReplyDelete
  2. aduhhhhhhhhh......kesian lak kat Romei.......apapun, best!!!!!!!!!!akak follow..........

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Kak ilya update la cita romi julie ni sy teringin nk bca

    ReplyDelete