Assalamualaikum...

Saya hanya tukang tulis...
Anda tukang baca...
Anda tukang bagi komen....
Anda tukang kriktik...

Terima kasih kerana mengunjungi blog PENAKU MENARI ...

Followers

Wednesday, December 15, 2010

Gadis Merah Jambu - Bab 3



Bunga apa yang kamu suka?

SEKUNTUM senyuman terukir di bibir comel Adreena. Dia hulurkan wang kepada lelaki yang sedang menyeringai depan matanya itu. Berkerut-kerut raut muka taukeh kedai bunga itu. Dia paling tidak tahan tengok senyuman di bibir comel Adreena itu. Pagi-pagi lagi gadis itu terpacak di hadapan kedai bunganya hanya mahu membeli sekuntum ros yang berwarna merah jambu.

“Lain kali jangan datang lagi.” ujarnya kasar. Tertelan air liur Adreena. Garang bukan main. Dia senyum pun tuan kedai bunga ini tak mahu nak membalas. Kedekut senyuman sungguh! Begini ke cara dia layan seorang pelanggan di kedainya.

“Boss! Mana boleh kita halau pelanggan pertama kita!” Terjengket-jengket Atie memukul kepala Amreez dengan jambangan bunga layu di tangannya. Berterabur kelopak bunga itu atas lantai. Amreez bertambah angin satu badan. Merah mukanya menahan marah. 

“Boss…smile…” Jon menunjukkan senyuman lebarnya.
“Kenapa aku perlu senyum depan dia ini?” gerutu Amreez. Terketap-ketap bibirnya. 

Adreena tertawa kecil. Dalam diam dia takut juga dia pada tuan kedai bunga itu. Mungkin sebab muka tegangnya yang tidak tahu melirik senyuman di bibir?

“Apa pasal kau ketawa?” Dia tenung Adreena tajam. Adreena menelan air liur. 

“Maaf…” balasnya perlahan. “Boleh saya tahu nama awak, taukeh kedai bunga?” Itu yang ingin ditanya dari awal lagi. 

Amreeez menjegilkan biji matanya. Dia merengus kecil.

“Nama boss, Amreez Firdaus. Umur boss masuk 25 tahun pada 25 Febuari ini. Tinggi boss 184 dan berat badan boss 63 kg. Boss suka warna hijau dan suka pada lagu hijau nyanyian Zainal Abidin. Hobi boss tanam pokok bunga. Hairankan lelaki sukakan bunga. Ada lagi…boss tak suka makanan pedas-pedas. Dia suka makan manis-manis dan suka minum susu.” Atie bercakap bagi pihak Amreez. 

Boss sebenarnya pemalu nak senyum. Kalau dia senyum dan ketawa memang menawan.” celah John.

Nama taukeh bunga ini Amreez Firdaus. Adreena mengusap dagunya. Dia hanya tahu nama penuh Abang Im…Imraz. Imraz dan Amreez…nama mereka dekat nak sama. Muka mereka pun lebih kurang sama. Adakah Amreez anak kepada Abang Im yang dia suka itu. Tak mungkin! Adreena menepuk-nepuk pipinya. Dia mula gigit jari. 

“Kau gadis merah jambu yang suka pada bapa aku itukan?” Amreez menongkat dagu. Tap! Batang bunga ros di tangannya itu di gunting. 

“Hah!” Mulut Adreena ternganga. Tidak berkelip dia memandang Amreez. Atie dan John tersengih.

“Bapa aku itu memang gatal! Budak kecil macam kau pun dia goda jugak! Patutlah ibu aku lari tinggalkan dia.” gerutu Amreez. Ada kemarahan pada wajahnya.

Adreena tidak tahu yang lelaki dia suka itu sudah berkahwin dan punya anak. Hancur harapan! Putus cinta! Sia-sia dia menunggu selama ini. Buang masa betul. Kenapa mama tidak beritahu yang lelaki itu sudah berkahwin. Adreena meraung-raung dalam hati. Kejam sungguh hakikat yang aku kena terima ini!

“Kau tak percaya. Nama penuh aku Amreez Firdaus Bin Imraz.” Amreez meletakkan bunga ros yang telah digunting itu ke dalam pasu. Dia tersenyum sendiri melihat bunga-bunga ros yang sudah terhias di dalam pasu itu. Senyuman manis itu menarik perhatian Adreena.

Atie memaut bahu Adreena. “Boss memang menawan bila dia tersenyum kan?”

Adreena anggukkan kepala mengiakan kata-kata Atie. Amreez memalingkan muka ke arah lain bila menyedari dirinya diperhatikan. 

Boss dari kecil dijaga oleh ayah angkat dia. Dia tidak tahu ingin ikut siapa selepas ibu bapa dia berpisah. Kemudian bapa dia hilang entah ke mana begitu jua dengan ibu dia. Dia memang marah sungguh sebab kena tinggal dengan ibu bapa dia. Bapa dia pulak hanya tinggalkan kedai bunga ini pada dia.” jelas Atie. Nampak seperti gadis bertubuh kecil molek itu lebih arif tentang taukeh kedai bunga. 

“Erkk…”

“Saya ni makcik kepada taukeh kedai bunga. Saya adik bongsu kepada ayah dia. Umur saya sudah 29 tahun tapi sebab muka saya ni awek muda dan badan saya ini kecil maka saya nampak macam budak umur 15 tahun. Boss pun malu nak panggil saya makcik. Sungguh kurang sopan sekali. Hohohoho…” Atie ketawa. 

Sekali lagi mulut Adreena ternganga. Patutlah dia berani melawan cakap Amreez. Amreez anak buah dia. Adreena mengetap bibir. Atie adik kepada Imraz dan makcik kepada tuan kedai muda bunga ini. Imraz pula adalah bapa kepada tuan kedai bunga. Agaknya berapa usia Imraz ketika berkahwin?
 Pastinya lelaki itu berkahwin dalam usia yang muda. Kalau tidak masakan dia punya anak sebesar ini. 

“Hari ini cik adik gadis merah jambu banyak menerima kejutan.” John bersuara. Adreena menundukkan kepalanya. Mukanya merah padam.

“Aku tak benarkan kau jadi mak tiri aku!” Amreez tundingkan jari telunjuknya pada muka Adreena. Berpeluh muka gadis itu.

“Errr….saya minta diri dulu.” Adreena segera berlalu keluar dari kedai bunga berkenaan. Dia menghela nafas kecil. 

Apakah Amreez tahu dia ada cakap mahu berkahwin dengan bapanya apabila besar nanti.? Gulp! Adreena menelan air liur. Macam mana dia boleh jatuh hati pada lelaki yang sudah berkahwin? Cinta pertama pula itu.

“APA! Taukeh kedai bunga itu anak dia!” Ana menekup mulutnya. Wah! Cerita panas betul yang Adreena bawa padanya. Dia pecah ketawa. Adreena jatuh hati pada bapa orang. 

“Tak baik kau ketawakan aku.” Adreena seperti merajuk. Dia manalah tahu lelaki itu sudah punya isteri dan anak. Mujurlah waktu itu dia budak kecil lagi. 

“Hahahaha….kau memang lucu sekali. Jatuh cinta pada umur 10 tahun. Cinta hati kau pulak tu bapa orang. Sekarang kau bertemu dengan anak dia pulak. Tengok gaya anak dia tak sukakan kau jadi ibu tiri dia.” Ana sambung lagi tawanya.

Cemberut muka Adreena. Dia kena hentam teruk dengan Ana ketika makan tergahari bersama tadi. Rasa mahu saja dia cekik-cekik leher minah model itu. 

“Dari pagi lagi aku tengok kau monyok semacam. Apa sudah berlaku?” Janice muncul di belakangnya sambil membawa dua gelas milo ais. 

“Aku okay…”

“Iyalah tu. Reen…Encik Aliff ingin jumpa kau. Lupa pula aku nak sampai pesanan dia tadi.” Janice meletakkan gelas minuman itu atas meja. 

“Ermmm…”

“Kau dengar tak apa aku cakap ni?” Janice menarik hidung Adreena.

“Sakitlah. Orang dengarlah.” 

“Tunggu apa lagi. Encik Aliff panggil mengadap tu.”

Dia aturkan langkah menuju ke pintu lif. Apalah yang diingini oleh Pengarah Urusan itu. Dia ada buat kesalahan besar ke? Atau pasal dia tumpah air kopi pada baju temannya itu kelmarin. Dia bukan sengaja tumpahkan air pada pakcik itu. Pakcik itu yang renung dia macam mahu makan orang. Tidak mengapa jika Encik Aliff mahu potong gaji dia. Janganlah dia dibuang kerja. Dia bekerja di sini tidak sampai satu tahun lagi.

Semua kakitangan di pejabat memandangnya sinis. Adreena hanya menundukkan kepalanya. Siapalah dia…Dia hanya seorang gadis penyambut tetamu di sini. Adreena berdiri di hadapan pintu bilik yang tertera nama Aliff Hakimi di situ. Perlahan-lahan dia mengetuk pintu bilik tersebut. Adreena memulas cembul pintu sebaik saja diarahkan masuk. Encik Aliff sedang menongkat dagu memandang skrin komputernya. Lelaki inilah yang menjadi pujaan teman baiknya Ana. 

“Silakan duduk Adreena.” arahnya. Dia masih menumpukan perhatian pada skrin komputer. 

“Terima kasih.” Adreena duduk pada kerusi yang berhadapan dengan meja Encik Aliff itu. Hatinya kuat berdebar.

“Awak free malam ini?” soalannya itu buat Adreena angkat kepala. Laju dia gelengkan kepalanya. Dia perlu menjaga adik-adiknya. Mama pulang lewat malam. Lagipun dia bukan jenis yang suka keluar malam.

“Maaf…Saya perlu jaga adik-adik saya di rumah.” Adreena menolak lembut. 

“Hahahahaha…..” Tiba-tiba saja Encik Aliff ketawa. Rasanya dia tidak bicarakan kata-kata yang lucu. “Awak ini memang sukar dipikat.” Encik Aliff menanggalkan kaca mata putihnya. Lelaki itu memalit senyuman di hujung bibir.

Apa maksud Encik Aliff? Dia tidak mengerti. Lain macam pula bunyinya. Tegak bulu roma. Taukeh kedai bunga pun tidak memberikan efek meremang bulu roma. Encik Aliff bangun dari duduknya. Dia merapati Adreena dengan senyuman yang masih tidak lekang dari bibir. Dia renung gadis comel depan matanya itu.

“Awak kenal Anabella?”

Pantas Adreena anggukkan kepalanya. Mestilah dia kenal. Anabella kawan satu tadika dengan dia.
“Awak boleh adjustkan temujanji saya dengan dia.” 

Adreena menarik nafas lega. Fikirnya tadi Encik Aliff mahu berikan serangan seksual. Dia punya tenung macam nak baham orang. Kalau pasal Ana dengan rela hati dia sudi membantu. Dia tengok Encik Aliff orang yang baik-baik. Ana pun memang ada hati pada Encik Aliff. Hari-hari dia jadi tukang sampaikan salam untuk Ana. 

“Saya akan bantu Encik Aliff.”

Thank you…” ucap Encik Aliff. 

Ketika keluar dari bilik Encik Aliff,…Adreena terserempak dengan pakcik kelmarin. Tajam sekali renungan mata pakcik itu melihat dia. Habis diratahnya atas dan bawah. Pakcik itu memang mengerikan. Adreena segera berlalu. Dia tidak sanggup jadi mangsa pandangan mata pakcik yang macam mata lembing itu. Tajam!

Meja penyambut tetamu itu lenggang apabila dia kembali. Ke mana pulak perempuan cina itu menghilang. Adreena bercekak pinggang. Tidak mungkin temannya itu sudah pulang awal dahulu dari dia. Habis siapa pula yang membenarkan pakcik itu naik ke atas?

“Warghh!” Tiba-tiba sahaja Janice menerkam dari belakang.

Terkejut Adreena dibuat. Dia mengurut dada. Lemah semangat! Hantu punya kawan. Janice mengekeh ketawa.

“Kau memang sengaja.” Adreena menarik cuping telinga Janice. Geram!

“Aku temankan kau balik. Aku ingat nak singgah di kedai bunga bekas buah hati kau itu.” Janice menggesel pada Adreena. 

Adreena mencebik. Bercinta pun tidak sudah dikatakan bekas buah hati. Sudahlah dia yang bertepuk sebelah tangan. Sedihnya…Dia rasa tidak mahu jejak kaki ke kedai bunga itu lagi. Taukeh kedai bunga pun bukannya sukakan dia. 

“Kau pergilah seorang.” Balasnya lemah. Kalau dia tengok taukeh kedai bunga macam dia tengok Abang Im depan mata. 

“Kenapa?” soal Janice kehairanan. Dia mengajak Adreena kerana gadis arif tentang bunga berbanding dirinya. Dia mahu belikan bunga untuk majlis perkahwinan sepupunya.

“Taukeh kedai bunga itu garang! Lagipun bunga-bunga di situ tak cantiklah.” gumam Adreena.

“Alasan! Aku tak kira kau kena ikut juga.” Janice sudah menarik lengan Adreena. Dia paksa Adreena mengikut langkah. 

“Janice!” Adreena menjerit lantang. Tunggang-langgang dia berjalan. 

Sedar-sedar mereka sudah berada di depan ‘Sweet Florist Desire’. Terbeliak mata Janice melihat keindahan bunga-bunga di kedai terbabit. Dia berpaling kepada Adreena. Adreena muncungkan bibir. Dia tarik Adreena masuk ke dalam. 

“Selamat datang.” ucap seorang lelaki tinggi berkulit hitam manis. Boleh tahan orangnya. Ada macho seperti Remy Ishak. Janice memberikan senyuman menggoda. Terangkat-angkat keningnya.

“Dia ke taukeh kedai bunga.” bisiknya pada Adreena. 

“Bukan.” 

“Macam mana rupa dia?” soal Janice.

“Itu…yang itu…” Jari telunjuk Adreena di halakan pada lelaki yang sedang menyusun jambangan bunga di atas rak itu. Serta-merta lelaki itu menoleh. Dia seakan menyedari kehadiran Adreena di kedainya.

Janice terpaku. Mulutnya terkunci rapat. Wow! Ini lagi hensem. Lelaki melayu terakhir konon-kononnya. Dia tolak tubuh Adreena ke hadapan. Mujur saja gadis itu tidak tersungkur. Taukeh kedai bunga sudah merenungnya tajam. Adreena menundukkan kepala. Jangan harap dia mahu pandang wajah taukeh kedai bunga. Dia masih berasa malu lagi. Dia membisu maka taukeh kedai bunga pun membisu.

“Errr….” Adreena pun sudah tidak reti mahu berbicara. 

“Berapa ratus kuntum bunga ros merah jambu awak nak?” Dia membuka suaranya dahulu. 

“Errr…” Adreena masih tergagap-gagap.

“Berapa?” Amreez menekan suaranya.

“Se…se…sebenarnya..ka..kawan saya….”

“Berapa?” Amreez meambahkan lagi volume suara.

“100 kuntum!” Adreena menjawab laju. Ops! Dia menekup mulut. Alahai....dia memang gugup bila orang meninggikan suara dengannya.

Janice menepuk dahi. Janice tertawa kecil. 

“Idin! 100 kuntum ros merah jambu untuk dia ini.” Jari telunjuknya ditunding pada muka Adreena. Adreena gigit jari lagi. Dalam hati sudah gelisah. Wang dibawa tidak mencukupi untuk membayar harga 100 kuntum ros merah jambu.

13 comments:

  1. betulkah amreez tu anak abang im...
    macam x caya pula....
    x sabar nak tahu

    ReplyDelete
  2. Tyrah : Hahaha ..sweet nye..
    msti hensem kn Amreez.??.
    Amreez & Adreena ..
    mna next episode ?
    tak sbar lah rasanya ..hehehe

    ReplyDelete
  3. Ha..sweet kn tgk org kalut.kui kui kui...

    ReplyDelete
  4. lol.. si amreez tu beku semacam je...si adreena nie pon 1 cepat melatah..sweet

    ReplyDelete
  5. hahaha..lawak ar..jatuh cinta time umur 10 thn..hehehe..tapi biasa la bdak2.. mana diaorg tahu makna cinta2 ni lagi..diorg x tahu apa2 pun.. bila dia dh tahu, konon nyer sape yg beri Bunga Ros Merah Jambu bermaksud dia adalah cinta pertama si dia confrm dia ingat org tu dh jatuh cinta pada dia..hehehe..

    ReplyDelete
  6. hahaha...
    baru kena sergah adreena dah melatah...
    lucu amat....:-)
    tapi betulkah amreez tu anak imraz...hmmmm...

    ReplyDelete
  7. hero dengan heroin sebaya ke or heroin lagi tua ya? =)

    ReplyDelete
  8. hambek, 100 kuntum terus dimintanye....hahahahha

    kan dah agak amreez ank imraz..hihiii

    ReplyDelete
  9. hahhahah... kelakar la adreena nie... hahhaha

    ReplyDelete
  10. Izzati Aisyah Md Nor:

    anak Im rupanya si Amreez nie..awal2 dah tunjuk protes die..x suka Reen jdi mak tiri dia...camne tu?hihihi

    ReplyDelete
  11. best3x >__<
    saya dah agak yg amreez tu anak imraz...
    garang betul si amreez tu...
    ~Rabiatul Adawiyah~~

    ReplyDelete